Archief BOOR Magazine

Voorheen verscheen het BOOR Magazine in gedrukte vorm. Hieronder is het archief opgenomen:

Juni 2011
  • Modderen met medezeggenschap
    Medezeggenschap is in de wet perfect geregeld. Maar ind e praktijk is het meer dan eens tobben. "Ouders vinden dat zij thuis de baas zijn en wij op school. Daar kunnen zij prima mee leven."
  • "Expliciteren is soms vermoeiend, maar ook het enige dat helpt"
    De focus op taal in het onderwijs, beziet hoogleraar Sabine Severiens met gemengde gevoelens.
  • Dromen voor Oud-Charlois
    Scholengemeenschap Hugo de Groot is weer aanspreekbaar voor de buurt, aldus bewoners. "Als de jongeren hier blijven wonen, profiteert de wijk daar ook van."
  • Ontwerper: wijk stempelt schoolplein
    Het schoolplein is het visitekaartje van de school, vindt schoolpleinontwerper Niek Kortenhoeven.
  • Oefeningen in ondernemerschap
    "De meeste leerlingen krijgen het ondernemerschap niet van huis uit mee", aldus Marijn van Herel.
  • Culturele talenten van het voortgezet onderwijs
    De talentenavond van BOOR in theater Zuidplein voor het voortgezet onderwijs telde vijftien optredens.

Download dit BOOR Magazine
Maart 2011
  • "Allochtone leerkrachten zijn een rolmodel"                                    Interview met Fred Feurstake van de Hogeschool van Rotterdam, het Instituut voor Lerarenopleiding.
  • Opnieuw instroom van leerlingen met grote taalproblemen
    Basisscholen in Rotterdam verwelkomen steeds meer kinderen van Oost-Europese oorsprong.
  • Dromen voor Passe-Partout                                                             In de nieuwbouwwijk Nesselande biedt de Passe-Partout aan 440 kinderen een brede scholl-voorziening.  
  • Duurzaamheid bij renoveren                                                       Basisschool de Wilgenstam wordt binnenkort gerenoveerd volgens de principes van duurzaam bouwen.                            
  • "Plassen van het lachen"                                                           Docent Rene Koenegras schreef het boek 'Theater als middel in het voortgezet onderwijs'.

Download dit BOOR Magazine
December 2010
  • Jaarverslag of gesprek met de buurt?
    Niemand zit op het jaarverslag van een school te wachten. Hoe geef je horizontale verantwoording dan vorm? Via het gesprek met de buurt?
  • 'Jonge kinderen staan veel minder krampachtig in verschillen'
    Hoogleraar godsdienstpedagogiek Cok Bakker over het project Levon for all.
  • Dromen voor Meeuwenplaat
    In de Hoogvlietse wijk Meeuwenplaat wonen oude en nieuwe bewoners naast elkaar. Basisschool De Tuimelaar zorgt voor de verbinding.
  • Voordeel van renovatie: meer ruimte
    Basisschool Het Landje krijgt een gereneoveerd schoolgebouw. Voordeel: veel ruimte voor hetzelfde geld.
  • Groene schoolpleinen voor de buurt
    Projectleider groene schoolpleinen, Wendy Snijders: "Kinderen in Rotterdam komen niet meer vanzelf in aanraking met groen."
  • Taaleffecten worden meetbaar
    Scholen voor voortgezet onderwijs van BOOR, CVO en LMC gaan samen de resultaten van hun leerlingen op taalgebied zichtbaar maken.

Download dit BOOR Magazine
Oktober 2010
  • Delicate dilemma's
    Aan het 'cultureel' gedogen van schoolverzuim tijdens een werkweek moet een einde komen. Maar hoe? Bezinning op multiculturele dilemma's
  • 'Ik geloof in de kracht van betrokken ouders'
    Onderwijswethouder Hugo de Jonge stond in de Millinxbuurt voor de klas. Een kennismaking.
  • Dromen voor Hillegersberg
    Valt er nog wat te dromen voor Hillegersberg? Jazeker, vinden de partners van de Eduard van Beinum.
  • Vriendelijke school in renovatie
    Binnenkort geeft De Vierambacht adaptief onderwijs in een gerenoveerd neoromantische jas.
  • Onderzoek naar taalschat
    Promovendus onderzoekt hoe leerlingen het beste woorden kunnen leren.
  • De nieuweling van BOOR
    Basisschool De Phoenix uit Rozenburg plukt de vruchten van het Rotterdamse onderwijsbeleid.

Download dit BOOR Magazine
September 2010
Deze keer staat het BOOR Magazine in het teken van het (voortgezet) speciaal onderwijs. Deze special is alleen verspreid onder de medewerkers.

  • Stappenplan rugzakje of speciaal onderwijs?
    Een stappenplan: direct doorverwijzen naar het speciaal onderwijs is vaak niet nodig, met een rugzakje is veel mogelijk.
  • 'Nog nooit had ik van deze school gehoord'
    Wendel Post moest door de diabetes van haar dochter op zoek naar een school voor voortgzet speciaal onderwijs.
  • 'Toen ik hoorde van het rugzakje, dacht ik: dat is het!'
    Gaandeweg ging het door het rugzakje beter met Storm de Pater. 'Eigenlijk draait alles om duidelijkheid en voorspelbaarheid.'
  • Ambulant begeleider
    'Alles staat en valt met de inzet van een school zelf', aldus Charlotte Oldenburger, ambulant begeleider bij Abelz.
  • Onzichtbaar beperkt
    'Waar zaten ze nu?', vraagt menig Pluspunt-bezoeker. De leerlingen met een beperking zijn onopvallend aanwezig.
  • Best schrijnend
    Volgens Michiel Krop, mytylschool De Brug, kunnen rolstoelleerlingen gewoon meedoen met gym.

Download dit BOOR Magazine
Juni 2010
  • 'Ouders moeten iets te kiezen hebben'
    Oud-wethouder Leonard Geluk
  • Gaat het Rotterdams onderwijs de stap zetten?
    Internet op lichtsnelheid
  • Dromen voor Nieuw Crooswijk
    Pierre Bayle en de wijkrenovatie
  • 'Talentontwikkeling lukt alleen in samenwerking'
    Scholen in Hoogvliet
  • Betere lesinstructies
    Onderzoek naar begrijpend lezen
  • Catamaran in retro

Download dit BOOR Magazine
April 2010
Deze keer staat het BOOR Magazine in het teken van human-resourcemanagement, in verband met het HRM-beleid dat BOOR aan het opzetten is. Deze special is alleen verspreid onder de medewerkers.

  • "Durf zoveel mogelijk meerwaarde te creëren"
    Marjo Keuzekamp, lid algemeen bestuur en HRM-expert
  • De voordelen van een professionele cultuur
  • Het geheim van de excellente onderwijsprofessional
  • Leren van binnenuit
  • De kracht van beloning
  • Dynamische samenwerking

Download dit BOOR Magazine
Januari 2010
  • Hoe verder met levensbeschouwelijk onderwijs?
  • "Aan suffende kinderen met een lege maag is het slecht lesgeven"
    Stephaan van Klaveren, voorzitter algemeen bestuur BOOR
  • Dromen voor de Zuidwijk
  • Kwaliteitsambassadeurs
  • Talentontwikkeling
  • Ontluikend ontwerp

Download dit BOOR Magazine
April 2009
  • BOOR's minerva gaat hoogbegaafde leerlingen helpen
  • "We moeten niet van het onderwijs verwachten dat het alle maatschappelijke problemen oplost"
    Crista Vonkeman, lid Algemeen Bestuur
  • Nieuw: BOOR Academie voor professionalisering van personeel
  • Hoe de Bergse Zonnebloem weer tot bloei kwam
  • Niets is vreemd en foute antwoorden bestaan niet

Download dit BOOR Magazine
November 2008
  • "Als je diversiteit niet regisseert, wordt het een puinhoop"
    Gerrit van Roekel, directeur Buro Balans
  • "Die vrijftig jaar ben ik van plan vol te maken"
    Jaap van Dijke, Wolfert van Borselen
  • Succes in de strijd tegen voortijdig schoolverlaten
  • "BOOR weet hoe het kwaliteit van onderwijs kan verbetern"
    Turan Yazir, lid Algemeen Bestuur
  • Adjunct-directeuren van eigen kweek

Download dit BOOR Magazine