Home
BOOR i-Magazine
Scholen
Intranet
zoeken
‹ vorig bericht   bericht 1 van 84   volgend bericht ›

29 november 2017

Selma Klinkhamer van Rotterdams Vakcollege de Hef wint prijs ‘Beste schoolleider van Nederland'

Op 29 november werd de prijs voor Beste Schoolleider van Nederland uitgereikt. Uit een voorselectie van 100 geselecteerden en uiteindelijk vijf genomineerden kozen schoolbestuurders, vakmensen en docenten uit heel Nederland gisteren massaal voor Selma Klinkhamer. Zij is directeur van Rotterdams Vakcollege de Hef, vmbo school met ruim 500 leerlingen in Rotterdam-Zuid.

Klinkhamer is nog een beetje verrast over alle aandacht en zegt: “Ik ben heel blij met de prijs. Het is de beloning van onze inzet voor het vmbo in het algemeen en voor ons werk in Rotterdam-Zuid in het bijzonder. Hier in Rotterdam-Zuid geven wij les aan leerlingen voor wie de kansen en doorgroeimogelijkheden niet vanzelfsprekend zijn. Kinderen die dagelijks te maken hebben met de straatcultuur in de omgeving. Zij groeien hier op en moeten thuis en op straat overleven. Op school zetten we leerlingen in hun kracht met onderwijs en laten we ze zien dat het kan. Op RVC de Hef denken we in mogelijkheden en hebben we onze eigen cultuur ontwikkeld. Wij leiden leerlingen op tot de vakmannen en vakvrouwen van de toekomst. Mensen die we heel hard nodig hebben op de arbeidsmarkt in Rotterdam, in de haven, in de techniek en voor zorg en welzijn.”

Het komend jaar wil Selma haar titel gebruiken om het vmbo positief onder de aandacht te brengen. “Nog veel ouders denken dat hun kinderen falen als ze naar het vmbo gaan. Terwijl de kinderen een mooi vak leren, veel kansen hebben en keihard nodig zijn. Daar mag zeker meer aandacht voor komen.”

De prijs voor beste schoolleider is een initiatief van Dyade, dat ook jaarlijks de prijs voor beste schoolbestuurder en jaarverslag uitreikt. Voor RVC de Hef heeft Siham Ouaslama (docent wiskunde en rekenen) op eigen initiatief haar directeur voorgedragen. De prijs laat hiermee zien dat leiderschap in het onderwijs het verschil kan maken voor leerkrachten en leerlingen en is een belangrijke voorwaarde voor goed onderwijs.