Home
BOOR i-Magazine
Scholen
Intranet
zoeken
‹ vorig bericht   bericht 10 van 125   volgend bericht ›

23 februari 2018

"Ik ben uitermate tevreden dat dit gebeurt"

Het voortgezet onderwijs in Rotterdam Zuid wordt anders georganiseerd. Vanaf naar verwachting 2023 staan er op de zuidoever drie kernlocaties. Op elke locatie komt een groep samenwerkende scholen. Het aanbod aan opleidingen wordt breder en diverser en de opleidingen sluiten, dankzij de samenwerkende scholen, beter op elkaar aan. Doorstromen wordt hierdoor makkelijker. We spraken collega Paul Scharff, Directeur Hugo de Groot uit Charlois over de plannen en wat deze voor zijn school betekenen.

Er komen in Rotterdam Zuid voor het voortgezet onderwijs drie kernlocaties. Welke voordelen levert dit de kinderen van Rotterdam Zuid op?
‘Ik ben er uitermate tevreden over. Ja, ik ben blij dat er iets gaat gebeuren. Hiervoor zijn twee redenen. Ik zie dat in Rotterdam Zuid vraag en aanbod nog onvoldoende op elkaar aansluit . En dan heb ik het vooral over havo en vwo. Dit leidt tot noodlijdende scholen en kwaliteitsverlies. Tweede reden is dat het toch mooi is als kinderen die in Rotterdam Zuid wonen ook in Rotterdam Zuid op school gaan. Er gaan nu elke dag duizenden kinderen Rotterdam Zuid uit. En als je wilt dat Rotterdam Zuid zich ontwikkelt, is onderwijs daar een mooi vehikel voor.’
 
Wat betekenen de plannen voor Hugo de Groot?
‘Het is nu een mavo/havo/vwo school en Hugo de Groot wordt na de verhuizing op de Kop van Zuid een havo/vwo school. Ik snap dat je hiervoor kiest als je wilt dat kinderen van de Kop van Zuid en Laan op Zuid niet meer de brug overgaan. In dat licht vind ik het een logische stap dat Hugo de Groot een havo/vwo wordt. Hierdoor is het kansrijker. Aan de andere kant doet het mij wel pijn. Over vijf jaar is een stukje van mijn school, de mavo, niet meer mijn school. Ook al weet ik dat deze kinderen op die andere school uitermate goed bediend zullen worden. Maar er is nog iets anders. Hier op de Hugo de Groot komen veel kinderen die extra behoefte hebben aan taal, rekenen en structuur. Ik weet dat dit pretentieus klinkt, maar ik vind dat mijn leraren erg goed zijn met deze kinderen aan de hand te nemen en te helpen. En dat is niet makkelijk. Maar ik geloof er ook heilig in dat leerlingen leren van andere leerlingen. Het mooie van dit plan is het leerlingenbestand van Hugo de Groot op de Kop van Zuid diverser wordt. Met als gevolg dat kinderen in contact komen met kinderen die ze normaal niet of nauwelijks zouden tegenkomen. En nogmaals, leerlingen leren van leerlingen dus een meer divers leerlingenbestand heeft voor kinderen die dit contact nodig hebben een positief effect.’
 
Kun je een project of concept noemen waarmee jouw school de kwaliteit van het onderwijs heeft helpen verbeteren?
‘We zijn hier op de Hugo de Groot veel bezig met taal en rekenen. Dit leidt tot een diploma. De prijs die je hiervoor betaalt is dat veel gebieden, die niets met een diploma te maken hebben, zoals cultuur, buitenactiviteiten en kunst, ondergeschoven kindjes blijven. Wat we de afgelopen jaren gedaan hebben, is dat we in elk schooljaar met modules hebben gewerkt waarin deze zaken aan bod kwamen. Kinderen komen hierdoor in aanraking met een wereld die zij niet kennen. Als je ze echt naar het HBO en de universiteit wilt krijgen en je wilt dat ze daar slagen, dan moeten we ze ook iets bieden aan de cultuurkant. Denk aan kennis van de wereld, een museum hebben gezien en een keer buiten Rotterdam Zuid zijn geweest. Ze halen er geen diploma mee, maar het maakt ze wel gelukkiger als ze later de maatschappij instappen en ze deze beter begrijpen. Het is simpel, als ze het niet komen halen, moeten wij als school het ze maar brengen.’