Home
BOOR i-Magazine
Scholen
Intranet
zoeken
‹ vorig bericht   bericht 4 van 186   volgend bericht ›

20 december 2018

IKBENWIJ op de Groene Palm

“We hebben meer respect voor elkaar gekregen”

Basisschool de Groene Palm won tijdens de BOOR-parade in juni 2018 een traject van IKBENWIJ. Dit traject bestaat uit zes bijeenkomsten waarin leerlingen zichzelf leren zijn en op een creatieve manier dieper met elkaar in contact komen. Donderdag 29 november bezochten de IKBENWIJ creatievelingen groep 7 van de Groene Palm voor de laatste bijeenkomst en daarmee de afsluiter.

Ik ben Wij
IKBENWIJ is een organisatie die drie jaar geleden gestart is. Deze organisatie staat voor de Wij-samenleving. Hierin is plaats voor iedereen en heeft iedereen respect voor elkaar, ongeacht afkomst, etniciteit of geloof. Hieruit kwam het IKBENWIJ gedachtengoed. Want, als je niet weet wie je bent of je kan jezelf niet zijn, hoe kan er dan een wij zijn? IKBENWIJ biedt workshops aan voor scholen, bedrijven, wijken et cetera. De creatievelingen (dansers, theatermakers, spoken-word artiesten) van IKBENWIJ gebruiken hun passie om door te dringen tot de deelnemers.

De workshops
Op de Groene Palm hebben de leerlingen tijdens het traject via een mix van workshops nieuwe manieren geleerd om met elkaar in contact te komen. Bijvoorbeeld via dans en storytelling. Leerlingen vertelden hun eigen levensverhaal én reflecteerden op het levensverhaal van de ander. Ook maakten ze een kleine voorstelling van elkaars verhaal. In een dialoogsessie werden de kernwaarden van de groep opgezocht. Ten slotte werd de zesde en laatste bijeenkomst gewijd aan het ophalen van alles wat de kinderen geleerd hadden.

Slotbijeenkomst
De reflectie op het traject kreeg in de laatste bijeenkomst vorm door middel van wensenbriefjes. Wat wens je voor jezelf en wat wens je voor de klas? Leerlingen schreven dingen op als “Ik wens dat de klas beter naar de meester zal luisteren en dat ik niet door ga als ik gewaarschuwd wordt”. Een enkeling schreef op “ik wens voor de klas dat we meer computers krijgen en dat de meester liever wordt”. Aan de leerlingen werd vervolgens gevraagd hierop te reflecteren; wie kan zich hierin herkennen en waarom?

Aan het eind mochten leerlingen vertellen wat zij het allerleukste vonden van alle bijeenkomsten. Daar waren zij het snel over eens: de rap was hun favoriete activiteit. Eén van de creatievelingen sloot daarom de bijeenkomst af met een freestyle rap.

De opbrengst
Bij de vraag of de leerlingen verandering zagen in de klas waren de meningen verdeeld. Het bleek lastig om te zeggen wat er nou daadwerkelijk veranderd is. Een aantal leerlingen zag dat er meer respect voor elkaar is en dat ze beter naar de meester luisterden. Maar er waren ook leerlingen bij die niks konden bedenken. “Dit is niet heel gek” zegt Lorenzo Elstak, één van de creatievelingen én initiatiefnemer van IKBENWIJ. “Het is belangrijk dat er een stukje bewustzijn wordt gecreëerd bij de leerlingen en dat ze nadenken over de situatie in de klas. Verandering in het gedrag is niet altijd meteen zichtbaar, want dit heeft tijd nodig. Vaak zie je pas later wat voor impact dit traject heeft gehad.”

Voor de leerkracht van de groep bleek de impact in een groot deel van de klas nu al zichtbaar. “Ik heb vooral gezien hoe goed de leerlingen zijn in het luisteren naar elkaar als we het over gevoelige onderwerpen hebben. Ze kunnen ook heel goed zelf iets gevoeligs vertellen. Een groot deel van de klas heeft de boodschap van IKBENWIJ echt meegekregen, zij hebben meer respect voor andere leerlingen en voor mij gekregen.”

Nieuwsgierig geworden naar een IKBENWIJ-Project? Bezoek hun website voor meer informatie.