‹ vorig bericht   bericht 0 van 204   volgend bericht ›

11 februari 2019

Interview met directeur Dennis de Kruif over Curriculum.nu

Dennis de Kruif is directeur van openbare montessori basisschool Jacob Maris en betrokken bij Curriculum.nu. Binnen Curriculum.nu werken 150 leraren en schoolleiders en ruim 80 ontwikkelscholen samen aan bouwstenen voor het actualiseren van de landelijke onderwijsdoelen. Leraar.nl stelde Dennis enkele vragen over zijn bijdrage. 

’Geef feedback op curriculum.nu, we luisteren echt!’


130 leraren en 18 schoolleiders buigen ruim een jaar over de vraag wat leerlingen in het po en vo moeten kennen en kunnen en bouwen mee aan een nieuw, actueel curriculum. Roos Koenders doet dat voor kunst en cultuur, Dennis de Kruif voor Engels en moderne vreemde talen. Leraar.nl stelde hen 4 vragen over de inhoud en eerste resultaten van curriculum.nu.

Waarom zit je in een ontwikkelteam van curriculum.nu?
Roos Koenders, docent Beeldende Vorming en CKV aan het Ludgercollege in Doetinchem: ‘Een collega wees mij erop. Het leek mij meteen leuk en spannend, dus gaf ik mij op.’

Dennis de Kruif, directeur van de Openbare Basisschool Jacob Maris in Rotterdam: ‘Internationalisering wordt steeds belangrijker, dus moeten we zorgen voor een betere aansluiting van Engelse lessen op het po en vo. Daar werk ik graag aan mee.’

Wat is er tot nu toe bereikt?
Roos: ‘Kunst en cultuur is een leergebied. Je kunt met kunst op onze mondiale samenleving reageren en laten zien hoe jij daar als individu in staat. Kunst en cultuur is daarnaast belangrijk voor innovatie en leren “out of the box” te denken. Denk aan de Dutch Design Week, waar kunst en techniek samen laten zien hoe ze verrassende oplossingen bedenken voor allerlei maatschappelijke vraagstukken.

We werken nu de bouwstenen voor kunst en cultuur uit. Een daarvan is: geef vorm aan verhalen door artistieke expressie van persoonlijke verhalen. In groep 1 van het po doe je dat vooral via fantasie. In de midden- en bovenbouw van het po en de onderbouw van het vo ga je meer naar de artistieke expressie van persoonlijke verhalen toe. En bekijk je met leerlingen hoe de samenleving ergens tegenaan kijkt. Ook probeer je dan meer technieken uit en maken leerlingen kennis met disciplines als dans, toneel, audiovisuele vormen en muziek.’

Dennis: ‘Ik werk mee aan de bouwstenen voor meertaligheid. Ook kijken we naar de positie van Engels. Scholen zijn nu verplicht vanaf groep 7 Engels te geven, maar zijn vrij in het aantal uur en de wijze waarop ze Engels geven. Hierdoor komen leerlingen met een verschillend niveau op het vo en beginnen ze daar vaak opnieuw met Engels. Als we het echt belangrijk vinden dat kinderen wereldburgers worden, moeten we van die vrijblijvendheid af.

Geef kinderen bijvoorbeeld op hun eigen niveau les, zodat er een doorlopende leerlijn ontstaat. Daar denken we met experts en anderen over na. Voor het vo denken we aan meer aandacht voor spreekvaardigheid in moderne talen. Gesprekken kunnen voeren vinden wij het allerbelangrijkste.’

Wanneer is voor jou curriculum.nu geslaagd?
Roos: ‘Als er voorstellen voor een nieuw curriculum op tafel komen waarin leerlingen en docenten zich herkennen. En als die voorstellen docenten uitdagen hun vak verder te brengen. Kunst en cultuur is veel meer dan alleen met een klas af en toe naar een voorstelling gaan.’

Dennis: ‘Het is voor mij geslaagd als ons advies wordt overgenomen en onze producten ook daadwerkelijk worden gebruikt. En als het onderwijs in Nederland werkt vanuit een geactualiseerd curriculum.’

Wat zeg je tegen docenten die niets van curriculum.nu afweten of denken dat kritische geluiden niet tot de ontwerptafels doordringen?

Roos: ‘Dat er echt naar je wordt geluisterd. Alle reacties worden gelezen, besproken en gewogen. Vooral de aanvullingen die we van vakgenoten krijgen, vinden we heel zinvol. Ik hoor wel eens docenten zeggen: wat daar gebeurt, staat zo ver weg van de praktijk. Nou, ik kan je verzekeren dat dat beslist niet waar is. Het is dus echt zinvol om te reageren. Maar het is ook ieders recht om dat niet te doen.’

Dennis: ‘Er speelt binnen onderwijsland heel veel. Denk aan werkdruk en het lerarentekort. Het is dus logisch dat veel mensen het nieuwe curriculum niet als nummer 1 op hun prioriteitenlijst hebben staan. Daarom maak ik mij hard voor het geactualiseerde curriculum als prioriteit bij leraren en geef ik informatie en feedback. In mijn ogen zouden alle directeuren hun team moeten informeren en voor een terugkoppeling zorgen. Zeker nu het allemaal veel concreter wordt, is het een perfect moment voor leraren om in te stappen en zich te laten informeren. Dus laat je informeren, kijk of onze plannen recht doen aan wat kinderen in 2030 nodig hebben. Zo niet: laat je horen! Alle feedback is welkom!’


Bron: Leraar.nl