Home
BOOR i-Magazine
Scholen
Intranet
zoeken
‹ vorig bericht   bericht 3 van 186   volgend bericht ›

27 maart 2019

Pionierende Blijberg-school stimuleert de talenknobbel

De Blijberg Tweetalig bestaat vijf jaar. Het Algemeen Dagblad sprak over tweetalig onderwijs met medewerkers en leerlingen van deze BOOR-school.

In een half gevuld klaslokaal in een schoolgebouw aan de Graaf Florisstraat ging in maart 2014 het tweetalig basisonderwijs van start. Vijf jaar later verwelkomt de Blijberg Tweetalig in een nieuw onderkomen in Delfshaven dagelijks 260 kinderen. "Engels leren is goed voor onze toekomst."

Op het schoolbord van groep 5 van de Blijberg Tweetalig aan de Rotterdamse Coolhavenstraat staat de dagindeling. Onder meer om 08.45 uur spelling, om 10.45 uur rekenen en om 13.35 uur reading. Het vlaggetje naast de taak bepaalt de taal waarin het vak gegeven wordt: Nederlands of Engels.

Juf Cristel Nickolson (29) uit Hoogvliet kijkt tevreden het klaslokaal in. Al vijf jaar schakelen haar leerlingen moeiteloos tussen twee talen. De schooldag begint meestal in het Nederlands. Na de lunch volgt het Engels. "Dat gaat vanzelf", vertelt ze. "Natuurlijk komen mijn leerlingen er wel eens niet uit. Dan krijg ik antwoord in het Nederlands, terwijl dat eigenlijk in het Engels zou moeten. Dat is niet erg. Na wat hints volgt de Engelstalige oplossing vanzelf."

Aardrijkskunde, geschiedenis of rekenen geven in een vreemde taal hoeft geen afbraak te doen aan de kwaliteit van de les, vindt Nickolson. "Je moet alleen wel de vaktermen in het Engels op een rijtje hebben. Dan kun je verder. Die kinderen, het zijn net sponsjes. Ze nemen alles op."

Uitdaging
Volgens Blijberg-directrice en pionier van het tweetalige basisonderwijs in Nederland, Barbera Everaars (62), is de grootste uitdaging het vinden van geschikt personeel, dat bovendien bereid is om 'mee te pionieren' met deze nieuwe vorm van basisonderwijs. "Als je geschiedenis geeft, ben je zowel met de geschiedenis als het Engels bezig. Dat vergt voorbereiding. Sommige docenten zitten tot 's avonds laat nog op school."

Die leraressen - op een mannelijke stagiair na ontbreken meesters - van de Blijberg Tweetalig beheersen het Engels op ten minste vwo- eindexamenniveau. Daarnaast volgen ze extra cursussen en worden ze getraind om de Engelse taal zo goed mogelijk over te brengen. Everaars: "Lesgeven in het Engels moet op een gegeven moment een natuurlijk proces worden."

De droom van Everaars is het opzetten van een campus in de stad met tweetalig onderwijs voor kinderen van 0 tot 18 jaar. "Van kinderopvang tot middelbare school." Voordat het zover is, brengt het ministerie van Onderwijs in 2022 verslag uit van acht jaar tweetalig onderwijs aan de Tweede Kamer. Dan zal blijken of deze onderwijsvariant wordt opengesteld voor alle basisscholen in Nederland.

Inspectierapporten met schoolresultaten zijn er nog niet, maar de scores van de Cito-toetsen wijken niet af van het landelijk gemiddelde. Sterker nog, vertelt Everaars: "Op het gebied van taal zien we een voorsprong bij onze leerlingen. Zeker wat het Engels betreft. Een groot aantal kinderen uit groep 4 begint nu al met lezen en schrijven in het Engels, terwijl wij dachten dat ze daarmee pas in groep 5 zouden beginnen."

Toekomst
Volgens Lou Chen (8) uit groep 5, die pas is verhuisd naar Kralingen maar haar basisschool in Delfshaven trouw blijft, is Engels leren goed voor haar toekomst. "Als we op vakantie gaan naar het buitenland, kan ik met iedereen praten." Haar droom is vlogger worden en Engelstalige video's maken op YouTube die de wereld rondgaan. Haar favoriete vak? "Rekenen." Schrijven in het Engels vindt ze nog lastig, maar dat gaat steeds beter.

Haar juf Cristel weet wel waarom. "Ze moeten eindeloos herhalen en daarnaast hun grenzen verleggen. Als je ziet dat een kind een zin netjes op papier krijgt, vraag het dan om die zin uit te breiden of aan te vullen met de volgende. Telkens wat meer van ze vragen, zowel in het Nederlands als in het Engels. Dat is de kracht van goed tweetalig onderwijs."

Bron: Algemeen Dagblad