‹ vorig bericht   bericht 2 van 179   volgend bericht ›

26 april 2024

Impact door jongeren uit het voortgezet speciaal onderwijs (vso)

Jongeren in het speciaal onderwijs zijn vaak ontvanger van maatschappelijke inzet. Dat zij zélf ook impact kunnen hebben op de maatschappij, leren ze tijdens het lesprogramma Maatschappelijke Diensttijd (MDT). Vorige week sloten ca. 100 vso-leerlingen het project feestelijk af.

De wereld verbeteren
Leerlingen van VSO Herenwaard, Recon Openluchtschool, VSO De Hoge Brug, Mytylschool De Brug en het Passer College leerden hoe zij impact konden uitoefenen op de maatschappij. Dat deden zij onder begeleiding van trainers van Young Impact, een stichting die jongeren helpt om de wereld te verbeteren. En of dat nu is met een klein vriendelijk gebaar of met de aanpak van een groot werelds probleem: er is altijd een manier die bij je past.

Wenssteentjes, complimenten en afval rapen
De leerlingen bogen zich over vragen als ‘Wat zijn jouw sterke punten?’ en ‘Hoe kun je die inzetten om iets te betekenen voor een ander?’ Met hun klas bezochten ze maatschappelijke instanties, zoals de politie, de brandweer of een verzorgingstehuis. Daarnaast verzon iedere klas een challenge om direct impact te maken op hun omgeving. Eén klas verspreidde beschilderde wenssteentje in de wijk. Een andere klas verzorgde een spelletjesochtend bij een verzorgingstehuis en weer een andere klas gaf de wijk een opknapbeurt door afval te rapen. Ook werden er cupcakes gebakken en zakjes met complimenten uitgedeeld.

Superhelden en ‘blijtanken’
Tijdens de gezamenlijke afsluiting in theater Islemunda konden de leerlingen elkaars projecten bekijken. Er werd nog eens duidelijk gemaakt wat een impact zij kunnen hebben op een ander en hoe fijn dat voelt. Ze konden op de foto als superheld of even ‘blijtanken’ met een stortvloed aan complimenten. En natuurlijk kregen ze hun certificaat. Daarna was het tijd voor de première van de video van het traject. Het plezier spatte er vanaf en het gevoel van trots was in de hele zaal voelbaar.

Motiverende woorden van Touzani
Hoogtepunt van de ochtend was het bezoek van profstraatvoetballer Touzani. Aandachtig luisterden de leerlingen naar zijn verhaal. Hoe hij ondanks, of eigenlijk door, zijn scoliose een talent ontwikkelde voor trucjes met de bal en daarmee uiteindelijk een miljoenenpubliek bereikte. Vanuit de zaal klonk bewondering en herkenning. “Ik heb ook scoliose en dat vind ik soms best moeilijk. Hoe ben jij op de been gebleven?”, “Heb je wel eens sponsors gehad waar je later spijt van had?” en “Hoe heb je Ronaldo ontmoet”? De vragen en complimenten van de leerlingen hadden zichtbaar impact op Touzani. Heel open beantwoordde hij hun vragen. Zijn grootste les: “Blijf vooral jezelf”.
 
Benieuwd naar de aftermovie van het project? Bekijk hem hier!